Aihe:Laitetunnit

PILATES

11.7.2019

PILATES-tunti on nimensä mukaisesti pilatesta aidoimmillaan: PILATES-tunnin harjoittelija etenee omaan tahtiinsa liikkeestä toiseen, joten reformer- ja mattoharjoittelun liikejärjestys, sekä  laitteiden jouset ja säädöt ovat tuttuja. Jos harjoittelija on saanut yksityistunneilla henkilökohtaisia harjoitteita muilla pilateslaitteilla, tällä tunnilla hän hän voi treenata itsenäisesti myös niillä.

Täällä tunnilla ohjaaja ei juurikaan opeta uusia liikkeitä, vaan hänen tehtävänään on syventää asiakkaan liikettä ja avustaa löytämään ne harjoitettavat kehon alueet, joita harjoittelijan sillä hetkellä eniten tarvitsee. Näin pilates on mahdollista tuntea syvemmin omassa kehossa, jolloin harjoittelija oppii myös kuuntelemaan päiväkohtaisia eroja, ja huomioimaan tämän omassa harjoittelussa.

Jotta harjoittelija pääsee edistymään omassa harjoittelussaan mahdollisimman hyvin, suosittelemme kahta viikottaista treenituntia ja /tai yksityistunteja n. 3-10 x /kausi.

HUOM! Jos olet tehnyt pilateksen matto- ja laiteharjoitusta aikaisemmin pidempään toisella studiolla, suosittelemme sinua ottamaan ensin yksityistunteja tai käymään esimerkiksi alkeet/perustason matto- ja laitetunneilla muutaman kerran, jotta pääset kiinni alkuperäiseen pilatesharjoitteluun. Tämän jälkeen sinun on helpompi löytää omaa lähtötasoasi vastaava tunti.

Perus+keskitason laitetunnilla pääset haastamaan kehosi syvää tukea, liikkuvuutta ja voimaa! Tunti etenee reippaamminr liikkeestä toiseen, joten ainakin reformer-harjoittelun liikejärjestys, laitteiden toiminta ja säädöt ovat sinulle tässä vaiheessa jo tuttuja. Pystyt tekemään osan tunnista itsenäisesti repertuaarin mukaisesti, jolloin opettaja pääsee syventämään  liikettä kehossasi ja avustaa sinua löytämään kehostasi ne harjoitettavat alueet joita kehosi sillä hetkellä eniten tarvitsee.

(lisää…)

Perustason tunneille siirtyessäsi olet käynyt joko laitepilateksen alkeiskurssin tai harjoitellut jo pidempään laitepilateksen alkeistunneilla. Perustason tunnilla pääset harjoittamaan perustasolle suunniteltuja liikkuvuutta ja vakautta lisääviä liikkeitä, ja välillä myös haasteellisenpia keskitason liikkeitä.

Laiteharjoittelun alkeistunnilla pääset harjoittamaan kehoasi Gratzin alkuperäismitoitusten mukaisella Reformer-laitteella ja aidolla pilatesmatolla, johon kuuluvat käsikahvat, jalkaremmi ja keppi. Alkeistunnilla tutustutaan Reformerin toiminnallisuuksiin ja opetellaan klassisen reformer-repertuaarin perusliikkeitä jotka vakauttavat, vahvistavat ja venyttävät vartaloa kokonaisvaltaisesti. (lisää…)