MATTOPILATES

Change happens through movement and movement heals.
-Joseph Pilates

Pilates on Joseph Pilateksen luoma kehonhallintametodi ja mattopilates on yksi osa metodin harjoitteista. Mattopilates perustuu Pilateksen luomaan 34 klassiseen liikkeeseen, joita harjoitetaan eri määriä riippuen tuntitasosta.  Alkeis- ja perustason tunneilla harjoittelu keskittyy keskivartalon syvän tuen vahvistamiseen, eli luodaan  Pilateksen ”powerhouseksi” nimittämä kehon keskustan tuki ja lisätään kehon liikkuvuutta. Siirryttäessä keski- ja jatkotason harjoitteisiin keskustan tuki on oltava vahva, jotta pystytään tekemään haastavampia harjoituksia.

Jos et ole vielä tutustunut mattopilatekseen, voit aloittaa viiden kerran alkeiskurssilla (lauantaisin klo 10) tai varaamalla muutaman yksityistunnin. Alkeiskurssin jälkeen voit varata tunteja viikottaiselle alkeis- ja perustason tunnille.

HUOM! Löydät Muut tunnit -sivulta myös Barre, Bodypilates ja Kehonhuolto -tunnit, jotka eivät ole pilatesta. Näidenkin tuntien opetuspohjana hyödynnetään kuitenkin pilatesmetodia.

Pilates alkeet

Alkeistunnilla luodaan pohja pilateksen harrastamiseen. Tunti sopii kaikille pilateksesta kiinnostuneille. Alkeistunnilla opetellaan pilateksen perustekniikkaa ja tehdään kehoa vakauttavia, voimistavia ja venyttäviä liikkeitä. Olemme jaksottaneet alkeistuntikokonaisuuden viikoittain vaihtuvien teemojen mukaan.

Pilates perustaso

Perustason pilatestunti sopii sinulle joka olet käynyt alkeiskurssin ja olet harjoitellut pilatesta alkeistunnilla vähintään yhden kauden. Perustason tunti sopii hyvin myös selkäongelmaisille rauhallisen temponsa vuoksi.

Pilates keskitaso

Pilatestunti pidempään säännöllisesti pilatesta harrastaneille, hyvän keskivartalon tuen omaaville harrastajille. Tunnilla tehdään alkuun kehoa valmistavia pre-liikkeitä, jonka jälkeen harjoitellaan osia pilateksen klassisesta repertuaarista.

Pilates jatkotaso

Tunti pitkään säännöllisesti pilatesta harrastaneille, hyvän keskivartalon tuen ja kehon liikkuvuuden omaaville asiakkaille. Jatkotason tunti etenee reippaassa tahdissa siirtymien kautta liikkestä toiseen. Tunnilla tehdään sekä klassisia, että varioituja pilatesliikkeitä. 

Pilates seniorit (laite+matto)

Senioreiden omalla tunnilla opetellaan klassista reformeri- ja mattorepertuaaria rauhallisessa tahdissa omaa kehoa kuunnellen, mutta kuitenkin koko kehoa haastaen. Pienessä ryhmässä ja rauhallisen tahdin myötä tunnilla voi kysellä ja jutustella mieltä askarruttavista haasteista.Tunnille mahtuu viisi asiakasta ja tervetulleita ovat kaikki senioriksi itsensä tuntevat.

Herrapilates

Miehet ovat tevetulleita kaikille tuneillemme, mutta herrapilates on erityisesti VAIN miehille suunniteltu tunti. Tunnilla tehdään sekä kehon syvien lihasten tunnistamisharjoituksia, että vahvoja, koko vartalon hallintaa harjoittavia harjoitteita. Tunti sopii kaikille miehille!

Äiti+vauva pilates

Pilatesta pikkuvauvojen äideille (vauva n. 6 vko–11 kk). Paljon lantionpohjan ja keskivartalon aluetta tiivistäviä harjoituksia. Äiti tekee harjoitukset itsenäisesti vauva vierellään, mutta tunti etenee vauvojen ehdoilla; äiti voi syöttää ja sylitellä vauvaa tarvittaessa. 

Äiti+taapero pilates

Tunti n. 1–2-vuoden ikäisten taaperoiden äideille. Lapset ovat mukana tunnilla saavat vapaasti leikkiä äitien ja ohjaajan silmien alla. Pääasiassa on äidin harjoittelu ja evästäminen mahdollisiin kotiharjoitteisiin.

Bodypilates

Hauska ja mukaansatempaava koko kehon lihaksistoa haastava tunti. Tunnin pohjana pilateksen keskeiset periaatteet ja tekniikka. Tuntia siivittää musiikki ja mukana on usein pienet painot, kuminauha, pilatesrulla tai muu väline.