Pilates Power House Helsinki täyttää tänä keväänä viisi vuotta ja taival on tuonut studion uusiin upeisiin tiloihin Paloheinään! Huikeiden muuttoviikkojen jälkimainingeissa on innostavaa muistutella itseämme siitä, miksi teemme mitä teemme. Tässä artikkelissa kerrotaan, mitä pilates meille merkitsee ja miten oman harjoittelun voi aloittaa.

Suhtaudumme suurella omistautumisella ja intohimolla kaikkeen tekemäämme! Tavoitteenamme on lisätä tietoisuutta pilateksesta sekä fyysisesti vaativana että kehoa huoltavana, kehon ja mielen yhteistyötä kehittävänä ainutlaatuisena harjoittelumuotona. Haluamme auttaa asiakkaitamme kehittymään oman kehonsa harjoittamisessa ja hallinnassa, ja tarjota tähän soveltuvia, yksilöllisiä työkaluja.

”When all your muscles are properly developed, you will, as a matter of course, perform your work with minimum effort and maximum pleasure.” – Joseph H. Pilates

Pilates Power House Helsinki tarjoaa pilatesta kokonaisvaltaisesti matto- ja laitetunneilla painottaen opetuksessa erityisesti klassista perinnettä, joka pohjaa lajin kehittäjän, Joseph Pilateksen (1883–1967) 1900-luvun alussa kehittämään kehonhallinta- ja -huoltometodiin, jossa kehon voima tuotetaan sisältä ulospäin, kehoa taloudellisesti käyttäen. Kuten yllä herra Pilateksen omia sanoja lainaten: kun lihakset pääsee kunnolla kehittymään, keho työskentelee minimikuormituksella ja maksiminautinnolla! (Lue lisää pilateksen historiasta täältä.)

On ilo huomata, kuinka pilateksen laiteharjoittelun saavuttaman suuren suosion myötä myös klassisen pilates nostaa Suomessa aina vain päätään. Laitepilateksen tunnetuin ja yleisimmin tunneilla käytetty laite on Reformer, mutta jo 1920-luvulla Pilateksen studiolla New Yorkin Manhattanilla harjoiteltiin kokonaisvaltaisesti ja harjoittelijan yksilöllisen tarpeen mukaan sekä matolla että kaikilla Pilateksen itsensä kehittämillä laitteilla, joihin lukeutuu Reformerin ohella mm. Cadillac, Wunda Chair, High Chair, Spine Corrector ja Ladder Barrel. Perinteisesti mattoharjoittelu on pilatesrepertuaarin haastavin ja viimeinen osuus.

YKSILÖLLISTÄ OHJAUSTA OMAA KEHOA KUUNNELLEN

“Moderni” pilates jaetaan mattopilatestuntiin ja laitetuntiin. Molemmat harjoittelumuodot soveltuvat vasta-alkajille. Ensikertalaisen kannattaa aloittaa alkeistunnilla, jonka jälkeen voi tunnustella miltä omassa kehossa/mielessä tuntuu ja mitä harjoittelultaan haluaa. Ammattitaitoiset ja koulutetut ohjaajamme antavat yksilöllistä ohjausta ja liikevaihtoehtoja, jos oma keho ei ole vielä valmis johonkin klassiseen liikkeeseen.

Klassiset pilatestunnit ovat melko rankkoja, mutta muokkaavat kehoa nopeasti. Studiolla alkeis- ja perustason tunneilla keskitytään opettelemaan kehon taloudellista käyttöä ja puhdasta tekniikkaa. Jatkotason tunneilla opetamme pääasiassa pilateksen klassista repertuaaria, jota kohden perus- ja keskitason tunneilla mennään varioiden liikkeitä tai helpottaen niitä apuvälinein. Pilatesharjoittelun myötä keho vahvistuu ja vakautuu, ja opit käyttämään kehoa taloudellisesti ja hyvissä asennoissa syvältä tukien myös arjessa.

Haluamme säilyttää uteliaisuuden pilateksen alkuperää kohtaan ja avustaa asiakkaitamme kohti sen ydinajatusta: voimakasta ja liikkuvaa elämää!

Pilates Power Housella haluamme säilyttää uteliaisuuden pilatesharjoittelun alkuperää kohtaan ja tavoitteemme on avustaa asiakkaitamme kohti herra Pilateksen kotrologiaksi (Contrology) nimeämän lajin ydinajatusta: kehon voiman, liikkuvuuden ja taloudellisten linjausten löytäminen ja niihin palaaminen niin, että voimme elää tervettä – eli voimakasta ja liikkuvaa – elämää!

Kiitos kaikille ihanille asiakkaillemme mukanaolosta. Ilman teitä ei ole meitä. Ja varoituksen sananen uusille asiakkaillemme: tähän todella voi  jäädä koukkuun!