Oikein tehtyjen pilatesharjoitusten myötä löydät  kehon puhtaat linjaukset ja syvät tukikihakset. Kehon linjauksen oppimisella on suora vaikutus pään, niskan, hartiaseudun ja alaselän vaivoihin. Keskivartalon syvät lihakset vahvistuvat, lantion ja lapojen asento muuttuvat ja ryhti paranee. Optimaalisen neutraalin asennon löytäminen ja siihen hakeutuminen eri asennoissa tai liikkeesä tulee vähitellen osaksi arkea.

“10 harjoituskerran jälkeen tunnet eron, 20 harjoituskerran jälkeen näet eron ja 30 harjoituskerran jälkeen sinulla on uusi vartalo”  – Joseph Pilates

Pilates harjoitustunnin tavoitteina on tuoda kehoon notkeutta, vakautta, liikkuvuutta ja voimaa, mutta samaan aikaan myös rentoutta. Kehon sisäinen liike/asentotuntosi aktivoituu liikkeiden tarkan opettelun ja toistojen myötä. Yhtä liikettä tehdään vain n. 6-10 toistoa, joka takaa liikkeen suorittamisen oikein ja keskittyneesti. Sivulle kylkiin ja selkään kohdistettavalla lateraalihengityksellä saat lisää tukea ja virtausta liikkeeseen. Säännöllisen harjoittelun myötä vyötärön seutu kaventuu ja lihakset saavat lisää pituutta, muotoa, liikkuvuutta ja voimaa.

” Never do ten pounds of exercise for a five pound movement” – J. Pilates